بستن

هر آنچه باید در مورد اومگا 3 بدانیم ، قرص اومگا 3 ، عوارض ، نحوه مصرف اومگا 3

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری صحبت از امگا 3 می‌شود، اما ممکن است برخی از خانواده‌ها هنوز نسبت به نیاز تأمین امگا 3 از طریق تغذیه مناسب اطلاعات کافی نداشته باشند.



امگا 3 دقیقاً چیست؟

امگا 3 یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی‌ها وجود دارد و ویژگی‌های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده‌اند که اولاً برای ادامه حیات بدن کاملاً ضروری است و ثانیاً چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، حتماً باید از طریق رژیم غذایی با مکمل‌ها تأمین شود.

در واقع بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه‌ای ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

اسیدهای چرب از اجزای تشکیل‌دهنده چربی‌هاست که بدن قادر به تولید انواع ضروری آن نیست و باید از طریق ماده غذایی تأمین شود.


این اسید چرب در چه زمانی شناسایی شد؟

اولین تحقیق به سال 1950 و بررسی‌ای که روی اسکیموها انجام شد، برمی‌گردد. مطالعه روی خون اسکیموها نشان داد با وجود آن که اسکیموها غذای اصلی خود را از گوشت حیوانات پرچرب شکاری تهیه می‌کردند، ولی اسیدهای چرب موجود در خون آن‌ها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوبات و گرفتگی رگ‌ها می‌شود. در آن سال‌ها امگا 3 را مترادف با روغن ماهی می‌دانستند اما اسیدهای چرب امگا 3 طی 40-30 سال اخیر به خوبی شناخته شده‌اند و در 2 دهه اخیر در مورد نقش آن‌ها در سلامت مطالعه‌های بیشتری انجام شده است.


زمان مصرف 

زمان مصرف قرص مکمل omega-3 خیلی مهم نیست. شما در هر ساعتی از روز بعد از یک وعده غذایی می توانید آن را مصرف نمایید.
تحقیقات نشان داده است که دریافت امگا 3 از طریق مواد غذایی، بهتر از دریافت آن از طریق مکمل هاست.
شما به جز مکمل ها می توانید از دیگر منابع اسید چرب امگا 3 نیز استفاده نمایید.
ماهی های سالمون و ساردین و همچنین گردو بیشترین مقدار امگا 3 را دارا می باشند، یعنی در هر واحد از این ماهی ها حدود 15/1 گرم امگا 3 می باشد. بقیه ماهی ها در هر واحد، 45/0گرم اسید چرب امگا 3 دارند. میگو در هر واحد حدود 32/0 گرم اسید چرب امگا 3 دارد.

منابع دیگر اسید چرب امگا 3، عبارت است از: دانه سویا، کدو و کلم.

به طور کلی، 84 گرم میگو دارای 29 گرم اسید چرب امگا 3 است.
84 گرم سالمون 9/1 - 1/1 گرم اسید چرب امگا 3 دارد. 
در 84 گرم ماهی تن کنسرو شده حدود 24/0 - 17/0 گرم اسید چرب امگا 3 وجود دارد.
لازم به ذکر است، که در بدن ما باید به مقدار کافی ویتامین های B6، B3 و C و همچنین املاح منیزیم و روی وجود داشته باشد، تا امگا 3 اعمال خود را بهتر انجام دهد. 
ویتامین E که خود یک آنتی اکسیدان می باشد، امگا 3 را در برابر اکسیده شدن محافظت می کند.
علائمی که نشان می دهند باید امگا 3 بیشتری مصرف کنیم عبارتند از:
خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست صورت، جوش صورت، زخم دهان ، سردرد ، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، شکننده بودن موها و ناخن ها و عدم تمرکز.
مصرف امگا 3 باعث دور شدن بسیاری از بیماری ها می گردد، از جمله:
* آلزایمر و فراموشی
* آسم
* بیش فعالی(پرتحرکی و کاهش توجه)
* سرطان
* سردردهای میگرنی
* MS
* چاقی و افزایش وزن
* پسوریازیس(وجود لکه های قرمز رنگ در بدن)
* نرمی استخوان
* ورم مفاصل
* افزایش فشار خون
* دیابت
* افسردگی
* ناراحتی های پوستی
* روماتیسم


امگا3 را هم بخورید هم به پوستتان بزنید!!


گفته می شود زدن قرصهای امگا 3 به پوست می تواند به عنوان یک ماسک برای پوست مفید باشد آیا درست است ؟

امگا 3 و امگا 6 دردسته ی اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای قرارمی‌گیرند. این اسیدهای چرب نقش مهمی در برخی عملکردهای بدن ما بازی می‌کنند. اگر ما همان طور که ازاهمیت اسیدهای چرب می گوییم از امگا 3 هم یاد می‌کنیم، به این علت است که این اسیدها به اسیدهای چرب ضروری معروف اند: بدن ما به آنها نیاز دارد، اما خودش نمی‌تواند آنها را بسازد. بنابراین، اهمیت تغذیه در این است که خوراکی ها تنها منبع وارد کردن امگا 3 به بدن هستند.

خوردن امگا 3 به هر شکل چه از طریق مصرف مواد خوراکی ( مغز گردو، روغن گردو، روغن کلزا، ماهی های چرب، سویا، شاهدانه و جوانه ی گندم) و چه به صورت قرص برای بدن بسیار مفید است که برای خانمها می تواند در زیبایی پوست بسیار موثر باشد و از چروک شدن زود هنگام پوست جلوگیری کند .


اگر از قرصهای امگا 3 استفاده می کنید بهتر است بدانید که می توانید مثل تمام ماسکها هفته ای دو بار به فاصله ی 3 روز همزمان با خوردن آن محتویات یک قرص را نیز به آرامی با حرکت دورانی به روی پوست خود به جز زیر چشم و اطراف لبها بمالید که دقیقا امگا 3مثل یک کرم نرم کننده بر روی پوست شما عمل خواهد کرد و پس از مدتی جذب خواهد شد .


نکته 1 : همانطور که گفته شد هیچگاه امگا 3 را اطراف لبها نزنید.

نکته 2 : ترجیحا آن را شب هنگام خواب بخورید و به پوست بزنید و صبح با صابون بشویید.




مضرات و عوارض قرص روغن ماهی برای سلامتی بدن


قرص روغن ماهی به عنوان یکی از مکمل های امگا3 در دوران مختلف سنی تجویز و مصرف می شود.طبق تحقیقات اخیر دانشمندان، قرص های روغن ماهی که به اُمگا 3 معروف هستند می توانند مضرات فراوانی برای بدن داشته و بهتر است که از مصرف آنها خودداری شود.بسیاری از افراد متخصص و پزشکان از مزایای مصرف روغن ماهی و امگا 3 برای بدن انسان سخن می گویند و عملا در این زمینه هیچ تردیدی وجود ندارد ولی دریافت این ماده از طریق قرص های موجود می تواند برای بدن مضر باشد. دانشمندان دریافته اند که اسیدهای چرب موجود در این قرص ها عامل اصلی بروز عوارض جانبی مشهودی مانند خون ریزی بینی و اسهال محسوب می شوند.

عوارض مصرف قرص روغن ماهی برای بدن

در تحقیقاتی ویژه وضعیت مصرف قرص های ماهی در افراد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. دانشمندان برای انجام این آزمایش ها از یک گروه 4 هزار نفره استفاده کردند. آنها این گروه را به سه دسته مختلف تقسیم کرده و برای هر یک رژیم مصرف دارو و یا مواد غذایی خاصی را در نظر گرفتند.

دسته نخست از قرص های ماهی (امگا 3) استفاده می کردند. دسته دوم افرادی بودند که برای آنها رژیم غذایی سرشار از ویتامین و سبزیجات در نظر گرفته شده بود و به دسته سوم نیز قرص های دارونما که اثر خاصی بر بدن نداشتند داده شد.

دانشمندان پس از بررسی شرایط این سه گروه دریافتند در گروه دوم که از امگا 3 طبیعی موجود در غذاها بهره گرفته بودند، نشانه های افزایش سلامتی در چشمان، مغز و قلب پدیدار شد. دسته دوم که قرص های امگا 3 دار را مصرف می کردند عملا هیچ یک از این نشانه ها را از خود بروز نداده بودند.

مقایسه آثار گروه اول و سوم با یکدیگر نیز عملا نشان می داد افرادی که قرص امگا 3 مصرف کرده بودند، هیچ نشانه سلامت زایی بیشتر از افرادی که قرص های دارونما مصرف کرده بودند از خود نشان ندادند.


به نظر من این دارو زمانی که بدن کمبود دارد طبق نظر دکتر مصرف شود برای جذب بهتر اومگا 3 بهتره که تو رژیم غذایی موادی که اومگا سه دارند مصرف کنیم .


10 ماده خوراکی، حاوی بیشترین میزان امگا 3


ماهی های چرب غنی ترین منابع امگا 3 هستند، ماهی هایی مانند: ماهی آزاد، ماهی مارکو، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا، مار ماهی، ماهی کولی، ماهی فلتان، ماهی ریش دار، ماهی نیزه و...



با اینکه همه جا صحبت از فواید امگا ۳ در بدن می شود، از رادیو و تلویزیون که در برنامه های خود به تبلیغ تخم مرغ های حاوی امگا ۳ می پردازند گرفته تا مجلاتی که هر روز بر مصرف امگا ۳ تاکید می ورزند، اما کمتر کسی پیدا می شود که بداند امگا ۳ چیست؟ چه خواصی دارد؟ و در چه منابعی یافت می شود؟

چربی ها انواع مختلفی دارند. براساس پیوند دوگانه به دو نوع اشباع و غیراشباع تقسیم می شوند. امگا ۳ نوعی چربی غیراشباع مرکب است که در زنجیره اتصالی کربن خود یک گروه کربوکسیل و چندین پیوند دوگانه دارد و خود از سه گروه چربی ALA (آلفا لینولئیگ اسید)، EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) مشتق می شود.

بهترین منبع تامین امگا ۳ ماهی است و مقدار توصیه شده آن دو بار در هفته است. ALA که مهم ترین نوع امگا۳ است بیش از ماهی در جوانه گندم، گردو و دانه های روغنی (کتان و سویا) یافت می شود، اما دو نوع دیگر فقط در ماهی به ویژه در قزل آلا، ساردین، ماهی تن و آزاد موجود است. چربی امگا ۳ از تشکیل Thromboxan (عامل مهم در لخته شدن خون) جلوگیری می کند و سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد. لذا ماده بسیار مفیدی در جلوگیری از بروز بیماری های عروقی و حملات قلبی به شمار می رود.

تاثیر امگا ۳ تنها به سلامت قلب محدود نمی شود بلکه خواص دیگری نیز دارد که اغلب از آن بی اطلاعند. چربی امگا ۳ به ویژه مشتق آن DHA با ایجاد تعادل میان حفظ مقاومت و انعطاف پذیری سلول های پوست باعث تحریک تشکیل کلاژن و بافت هم بند الاستین شده و از خشکی و چروکیدگی و پیری زودرس جلوگیری می کند و همین میزان بروز آکنه و جوش های التهابی در نوجوانان را کاهش می دهد.

چربی امگا ۳ همچنین باعث استحکام استخوان ها می شود، عارضه خشکی چشم را که بیماری شایع در سالمندان است کاهش می دهد و بالاخره بروز آلزایمر را به تعویق می اندازد. با توجه به موارد فوق دیگر هیچ جای شکی در خواص امگا ۳ باقی نمی ماند. پس از خوردن ماهی و انواع دانه های روغنی و خشکبار به ویژه بادام زمینی و گردو غافل نشوید.

ما در این نوشتار 10 مادۀ خوراکی با بیشترین میزان امگا 3 را معرفی می‌کنیم، شما می‌توانید این مواد را در منوی روزانه تان به طور منظم قرار دهید و مطمئن باشید که تغذیه ای سرشار از امگا 3 خواهید داشت!

جگر ماهی مورو (ماهی روغن یا ماهی قود) سرشار از امگا 3

روغن ماهی مورو که عصارۀ واقعی امگا 3 است، به خاطر نیروی فوق العاده اش باید هر روز به میزان یک قاشق مصرف شود. امروز، می‌توانیم هرزگاهی جگر ماهی مورو بر روی یک تکه نان تست را به خودمان تعارف کنیم. ضمناً این خوراک واقعاً خوشمزه است!

روغن کلزا، سرشار از امگا 3

روغن کلزا متعادل ترین روغن از نظر نسبت امگا 3 به امگا 6 است، چیزی حدود 1 به 2، در حالی که توصیه می‌شود این نسبت کمتر از 1 به 5 باشد.

اگر از طعمش خوش تان نمی‌آید، توصیه می‌کنیم که روغن کلزا را با روغن زیتون خیلی طعم دار، مخلوط کنید، طعم نامطلوب روغن کلزا خنثی می‌شود. خیلی خوب است اگر این ترکیب جایگزین دیگر روغن های سرشار از امگا 6، مانند روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن ذرت و... بشود.

روغن کتان، سرشار از امگا3

روغن کتان، روغن دیگری سرشار از امگا 3 است، اما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا نگه داری آن خیلی سخت است (این روغن خیلی سریع اکسید می‌شود). بنابراین دانۀ کتان به روغنش ترجیح داده می‌شود.

دانه های کتان

دانه های کتان که مصرف آن راحت تر از روغن کتان است را می‌توانید به تمام انواع خوراک ها از جمله نان ها و سالادهای تان بیافزایید.

ماهی سرشار از امگا 3

ماهی های چرب غنی ترین منابع امگا 3 هستند، ماهی هایی مانند: ماهی آزاد، ماهی مارکو، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا، مار ماهی، ماهی کولی، ماهی فلتان، ماهی ریش دار، ماهی نیزه و...

ماهی های بدون چربی که «ماهی های سفید» هم نامیده می‌شوند عبارتند از: سفره ماهی، ماهی مرلان، اره ماهی، ماهی مورو، ماهی نیزه، ماهی قزل آلای دریا، ماهی خاردار، ماهی هادوک (نوعی ماهی دودی)، ماهی گرگ دریا، ماهیِ روغن، ماهی لُت (نوعی ماهی آب های شیرین)، ماهی لیماند (نوعی ماهی پهن)، ماهی لیو، ماهی روغنی کوچک، ماهی آلاسکا، ماهی ره (نوعی دیگر از سفره ماهی)، سپر ماهی و شاه ماهی.

دیگر فرآورده های دریایی نیز حاوی امگا 3 هستند، اما کمتر از ماهی های چرب.

آجیل و خصوصاً گردو، سرشار از امگا 3

گردو، فندق، بادام، بادام هندی، پسته و... . این مغزها مطمئناً پرکالری هستند اما با این حال مواد چربی هستند که حاوی امگا 3 اند. چند بار مصرف این آجیل ها در هفته مثلاً به جای شیرینی های صنعتی یا نان های روغنی، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود!

روغن گردو، سویا و دانۀ گندم

روغن گردو یا سویا سرشار از امگا 3 هستند ضمن اینکه امگا 6 اندکی دارند. روغن دانۀ گندم هم همین مزایا را دارد.

تخم مرغ های غنی شده با امگا 3

اگر مرغ ها در هوای آزاد پرورش پیدا کنند، تخم شان به طور طبیعی سرشار از امگا 3 خواهد بود. اما تخم مرغ ِ مرغ هایی که در مرغداری پرورش می‌یابند، این خاصیت را ندارد مگر اینکه فقط با دانۀ کتان تغذیه شوند. بنابراین مصرف چنین تخم مرغ هایی در الویت قرار دارد!

گوشت حیواناتی که در هوای آزاد پرورش می‌یابند نیز سرشار از امگا 3 است.

با استفاده از روش های جدید پرورش، گوشت از لحاظ امگا 3 فقیر است. بنابراین مصرف گوشت حیواناتی که در هوای آزاد پرورش یافته اند ارجحیت دارد، با مصرف این نوع گوشت ها شما میزان امگا 3 دریافتی تان را افزایش می‌دهید زیرا حیواناتی که علف و یونجه می‌خورند، گوشت شان و مرغ هایی که دانۀ کتان می‌خورند تخم شان، به طور طبیعی سرشار از امگا 3 خواهد شد.

سبزیجات چه طور؟

در 100 گرم از سبزیجات مقدار زیادی امگا 3 یافت نمی‌شود، اما سبزیجات موادی هستند که ما از آنها به میزان زیاد استفاده می‌کنیم، به این ترتیب آنها هم در تأمین امگا 3 بدن ما نقش خواهند داشت. سبزیجاتی که بیشترین میزان امگا 3 را دارند، عبارتند از: گیاه خرفه، اسفناج، کاهو فرنگی، شاهی، کاهو، مغز درخت نخل، آووکادو و...

امگا 3 و امگا 6 دو اسید چرب ضروری هستند، اما این دو در بدن ما در حال رقابت با یکدیگر هستند. به بیان دیگر، اگر ما این امگا 3 و امگا 6 را به میزان یکسان مصرف کنیم، هیچ مشکلی ندارد. اما اگر مصرف امگا 6 نسبت به امگا 3، 10 یا حتی 40 برابر شود، امگا 6 در این رقابت پیروز خواهد شد.

اگر میزان امگا 6 زیادتر از حداکثر چهار برابر شود عوارض بعدی مانند اختلال انعقاد خون و مشکلات قلبی و غیره را برای مصرف کننده ایجاد خواهد کرد .

اگر هر قدر مصرف امگا 3 را افزایش دهید، بدون اینکه مصرف امگا 6 را کم نکنید، عملاً هیچ فایده ای نخواهد داشت.

به طور مثال اگر می‌خواهید، از روغن کلزا استفاده کنید، باید آن را جانشین روغن های سرشار از امگا 6 مانند، روغن آفتابگردان یا روغن بادام زمینی نمایید.


منابع : بیتوته ، تبیان ، عصر ایران ویرایش ایران صنعت : www.irsanat.com

برچسپ ها : اومگا 3 چیست ، فواید اومگا 3، عوارض جدی مصرف قرص روغن ماهی ، امگا 3 دقیقاً چیست؟ ،  10 ماده خوراکی، حاوی بیشترین میزان امگا 3

گرد آورنده : irsanat.com :( پیمان محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1395/8/12     
تعداد مشاهده :4190
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : انواع داروها ، دستورات وعوارض آنها


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 98
تاریخ :1403/2/08
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.